Hyvät musiikintutkijat,
seura toivottaa kaikille hyvää alkavaa syyslukukautta paketoimalla tiedoksenne viime vuoden hedelmät eli musiikkiin liittyvät opinnäytetyöt suomalaisista yliopistoista vuonna 2023 (pro gradut, väitöskirjat, taiteellisen maisterintutkinnon tutkielmaosuudet ja taiteellisen tohtorintutkinnon tutkielmaosuudet).
Joitain töitä lienee vääjäämättä jäänyt huomiotta, koska musiikkiin liittyvää tutkimusta tehdään niin moniaalla. Lisäykset ovatkin tervetulleita: jos huomaat oman, ohjattavasi tai vaikkapa opiskelutoverisi työn puuttuvan oheisesta listasta, ota yhteyttä osoitteeseen mts.toimisto@gmail.com.
Pro Gradut
Ahjo, Sandy (2023): ”Kyllähän se laululta kuulostaa!” : laadullinen tapaustutkimus
säveltämisestä alakoulussa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Ahonen, Juulia (2023): ”Vähintään kerran viikossa käy joku konsertoimassa” : palvelutalojen
ja hoivakotien johtajien sekä kulttuurivastaavien käsityksiä yksiköiden musiikki- ja
kulttuuritoiminnasta. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Ainola, Alina (2023): Musiikkikasvattaja – vahva ja ihana. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia,
musiikkikasvatus.
Akselin, Nora (2023): ”Pitää olla tuntosarvet hereillä sen kanssa, millaista palautetta
kenellekin voi antaa” : laadullinen tutkimus kolmen soitonopettajan kuvailemasta
arvioinnista ja palautteenannosta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Björn, Kuisma (2023): Lukion musiikin opetussuunnitelmat osana 1970-luvun keskiasteen
koulutuspoliittista kehitystä. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.
Goesch, Elsi (2023): “Surrendering to the Musical Work” : Exploring Meanings of Performing
Western Classical Music Ascribed by Three Violin Students in Higher Music Education.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Grannas, Tuomas (2023): Marble Floors and Missed Calls : A Close Reading of Narratives of
Success in 2010s U.S. Rap Lyrics. Turun yliopisto, musiikkitiede.
Hakala, Aapeli (2023): Vapaa säestys ja musiikkikasvattajan toimijuus : Laadullinen
tapaustutkimus kolmen musiikkikasvatuksen opiskelijan toimijuudesta vapaan säestyksen
opiskelussa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Hakkarainen, Jyri (2023): Päättöarvioinnin eettiset haasteet 6. vuosiluokan musiikin
oppiaineessa. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.
Halonen, Jenni (2023): Ung nordisk musik – pohjoismaisten nuorten säveltäjien
kohtauspaikka. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Harnett, Una (2023): Gender Expression and Gendered Experiences of Male Musicians in
Finnish Underground Music Scenes. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Heikkilä, Veera (2023): Musiikinopettajan melualtistus. Jyväskylän yliopisto,
musiikkikasvatus.
Heiskanen, Marika (2023): Yhdessä oppiminen lukion bändiopetuksessa: Näkökulmia
yhteistoiminnallisuuteen ja informaaliin oppimiseen. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia,
musiikkikasvatus.
Hellman, David (2023): Den konstnärliga aktiviteten i jazz : en undersökning om
jazzpianolärares beskrivningar av att undervisa improvisation. Taideyliopiston Sibelius-
Akatemia, musiikkikasvatus.
Henttonen, Katariina (2023): ”Haamu soittaa pianoa” : neljäsluokkalaisten kokemuksia
musiikillisesta pelosta. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Hietala, Susanna (2023): The effect of singing and vocal music listening on neural plasticity.
Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Hurtta, Sonja (2023): Musiikillisen ja matemaattisen osaamisen yhteydet musiikkilukiossa.
Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.
Ivars, Hilda (2023): Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin
oppikirjoissa. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.
Joela, Victoria (2023): Käännösiskelmä, laulettavuus ja domestikaatio: : Kuusamo ja
Tervetuloa länteen, Andrej adaptaatioina. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.
Kahila, Hannemaija (2023): ”Miten se voi välittää sitä muille?” : laadullinen tutkimus
tunneilmaisun opettamisesta pop/jazz-laulun ammattiopinnoissa. Taideyliopiston Sibelius-
Akatemia, musiikkikasvatus.
Kanninen, Linda (2023): Kriittinen musiikkikasvatus moninaisten identiteettien tukijana :
narratiivinen tutkimus taustaltaan kulttuurisesti moninaisten musiikinopiskelijoiden
kasvatuskokemuksista. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Kauppinen, Sakari (2023): Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia musiikkiharrastuksen ja
koulunkäynnin yhteensovittamisesta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Keränen, Reetta (2023): Musiikkiterapian mahdollisuudet lasten ja nuorten akuutin ja
pitkittyneen kivun hoidossa : toimintatutkimus HUSin Lasten kipukeskuksessa. Jyväskylän
yliopisto, musiikkitiede.
Keto, Pyry (2023): Musiikki – affektin värinä : Musiikin affektiivisuus näyttelijälle musikaalin
työprosessissa. Tampereen yliopisto, näyttelijäntyö.
Kivistö, Janne (2023): Musiikin tekstuuri ja sävellyksellinen estetiikka 1960-luvulla :
analyyttisia esimerkkejä Erkki Salmenhaaran teoksesta Elegia II ja Usko Meriläisen toisen
pianosonaatin ensimmäisestä osasta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, sävellys ja
musiikinteoria.
Kohonen, Matleena (2023): ”En mä ajattele, että asiat on niinku kauhean huonosti” : Kolmen
musiikinopettajan näkemyksiä kestävyyskasvatuksesta ja laaja-alaisesta osaamisesta
lukiossa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Koivumäki, Mikko (2023): Managing the Western musical canon. Approaches to symphony
orchestra program planning. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, taidehallinto.
Koivunen, Perttu (2023): Tunnemuistojen merkitys musiikin käytössä vanhustyössä.
Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Kokko, Minttu (2023): Suomiräpin sukupuolikuvasto sosiaalisessa mediassa : Analyysi
suomalaisten naispuolisten rap-artistien tavoista käyttää Instagramia. Tampereen yliopisto,
journalistiikka.
Kokkonen, Tiina (2023): Musiikki vieraan kielen opetuksessa : Review-tutkimus musiikillisen
toiminnan mahdollisuuksista vieraiden kielten oppimisen tukena. Taideyliopiston Sibelius-
Akatemia, musiikkikasvatus.
Korhonen, Gabriel (2023): Metritön rytmi ja rihmastollinen aikahavainto Musen kappaleessa
Stockholm Syndrome : Musiikkifilosofinen ja -analyyttinen tutkielma ennustettavuudesta.
Helsingin yliopisto, musiikkitiede.
Koski-Laulaja, Jussi (2023): Aktivismin taide : laadullinen meta-analyysi aktivismista
musiikkikasvatuksessa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Koskinen, Konsta (2023): Oppijalähtöisyys vapaan säestyksen henkilökohtaisessa
opetustilanteessa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Kourilehto, Lotta (2023): ”Ja sitte se musiikki, jotenki siitä tulee semmonen olo että ei oo
yksin” : musiikin rooli ja merkitykset 19–24-vuotiaiden nuorten arjessa. Jyväskylän yliopisto,
musiikkitiede.
Kuivamäki, Tommi (2023): EEG-based study on musical groove and motor cortical beta
power in the brain. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Kulo, Jaakko (2023): ”Olennaista on, että kekseliäässä ja luovassa ilmapiirissä on mukava
olla!” : improvisaatio sellonsoitonopetuksessa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia,
musiikkikasvatus.
Kujanen, Päivi (2023): 24 strings bass solo – following the footsteps of successful YouTube-
musicians in creating and building personal brands on YouTube. Jyväskylän yliopisto,
markkinointi.
Kuparinen, Mikko (2023): Jazzmusiikin opetteleminen kuulonvaraisen jäljittelemisen ja
kielenomaisuuden näkökulmasta. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Kylmälä, Sirja (2023): ”Musiikissa on huutava pula oppimateriaalista!” : Kyselytutkimus
musiikin oppimateriaalien laadusta ja saatavuudesta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia,
musiikkikasvatus.
Kärkkäinen, Henri (2023): Listening Strategies for Musical Brightness Contour : Continuous
Ratings by Using Slider Control. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Laaksonen, Kimmo (2023): All-around-kitaristi Ilpo Murtojärven soolot : Tyylien kirjo vai
niiden hybridi? Turun yliopisto, musiikkitiede.
Lahtinen, Taija (2023): Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen
vaikutus motivaatioon. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.
Lassila, Anni (2023): ”Koska ilman kaikkia me ei olla Tempo” – Lasten kokemuksia
inklusiivisuudesta ja toimijuudesta Tempo-orkesteritoiminnassa. Taideyliopiston Sibelius-
Akatemia, musiikkikasvatus.
Lehikoinen, Leevi (2023): ”Mitä jos musiikkia voisi yhdistää kestävään kehitykseen?” : viiden
nuoren näkemyksiä kestävyysteemoista yläkoulun ja lukion musiikinopetuksessa.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Lepistö, Oona (2023): 7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla :
musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa. Jyväskylän yliopisto,
musiikkikasvatus.
Manner, Lotta (2023): Musiikin kokeminen pienillä musiikkifestivaaleilla : matka
festivaalikävijöiden musiikkikokemuksiin. Lapin yliopisto, matkailututkimus.
Metsalo, Maria (2023): Musicians’ career development: educational and financial support in
Finland. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, taidehallinto.
Mikkonen, Paavo (2023): ”Lähdetään soittamaan joskus tahallaan ihan kauheita ääniä…”
Laadullinen tutkimus improvisoinnin opettamisesta kitaransoiton oppilaille taiteen
perusopetuksessa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Muhonen, Ainoliina (2023): ”Se on semmonen elementti, mikä resonoi ihmisellä sielussa
asti” Opettajien kokemuksia musiikin merkityksestä vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin
tukemisessa. Itä-Suomen yliopisto, erityispedagogiikka.
Mustaniemi, Hanna (2023): ”Meidän täytyy miettiä, minkälaista kulttuuria me välitetään.”:
Laadullinen haastattelututkimus kulttuurisesta vastuullisuudesta peruskoulun
musiikinopetuksessa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Myllylä, Aleksi (2023): Musiikinopetus peruskoulussa korona-aikana : musiikkia opettaneiden
kokemuksia. Turun yliopisto, kasvatustiede.
Myöhänen, Heikki (2023): Musiikkiterapia oikeuspsykiatriassa : narratiivinen
kirjallisuuskatsaus. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Mäkelä, Anne-Maria (2023): Is the Future of the Music Industry in Metaverse? Case Motel
Finlandia. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, taidehallinto.
Mäkelä, Elina (2023): Miten voit, musalinjalainen? : narratiivinen tutkimus musiikilliseen
toimintaan, lukio-opiskeluun ja hyvinvointiin liittyvistä kolmen nuoren kertomuksista.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Mäkilä, Sasha (2023): ”Tartutaan musiikin virtaan” : Venäläisen kapellimestaripedagogiikan
vaikutuksia Suomessa. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.
Mäkinen, Paula (2023): Learning how to play in a band : Feminist intersectional action
research of Srey’s School of Rock in Cambodia. Turun yliopisto, musiikkitiede.
Nevavuori, Taru (2023): Länsimaisen taidemusiikin historian aikaisten moodien ja sävellajien
tunnevaikutukset ja niiden näkyminen musiikkiterapian reseptiivisissä menetelmissä.
Jyväskylän yliopisto, musiikkiterapia.
Newball, Shirlene Green (2023): Territorial community feminism: An approach in the music
videos of Kaqchikel singers. Jyväskylän yliopisto, Intercultural Communication.
Nieminen, Linnea (2023): Spontaani tulkinta : laulunopettajien näkemyksiä improvisaation
opettamisesta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Nieminen, Tinja (2023): “Good witches” and “bad bitches” intersectional rhetoric of
resistance in Princess Nokia’s 1992 Deluxe. Jyväskylän yliopisto, sosiologia.
Nurme, Taressa (2023): Musiikkiteollisuuden digitalisoituminen ja koronaviruspandemian
vaikutukset artistien työelämässä Suomessa. Turun yliopisto, musiikkitiede.
Nuutinen, Ella (2023): Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja
sen työelämävastaavuudesta. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.
Nylund, Anna-Liisa (2023): Restarting Export Careers: The effects of the COVID-19 pandemic
on Finnish popular music export artists. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, taidehallinto.
Nyyssönen, Tiina (2023): ”Eihän täältä yksin kukaan pysty leipää ottamaan”
työelämäverkostoituminen muusikon ammattikoulutuksessa. Jyväskylän yliopisto,
musiikkikasvatus.
Ojanen, Benjamin (2023): Oppimista ja motivaatiota tukevat digitaaliset työkalut
jousisoitinten harjoittelussa. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.
Peltola, Riina-Sofia (2023): Laulunopettaja yrittäjänä : kolmen pop/jazz-laulupedagogin
kokemuksia opettamisesta yrittäjänä. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Peltoniemi, Janne (2023): Artificial intelligence – be aware – elevator music does not fit for
all. Comparison between non-musicians and musicians with AI architectural plan. Jyväskylän
yliopisto, informaatioteknologia.
Perälä, Maija (2023): Tietoisuustaidot yläkoulun musiikinopetuksessa: oppilaiden ja
opettajan kokemuksia tietoisuustaitoharjoitteista. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia,
musiikkikasvatus.
Peuranen, Nelli-Sofia (2023): Musiikin kuuntelemisen rooli työstä palautumisen
psykologisissa kokemuksissa ja prosesseissa. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Puhakka, Asko (2023): Eteläafrikkalaisten kuorolaisten kokemuksia osallisuudesta.
Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.
Puumala, Antti (2023): Musiikin korkeakouluopiskelijoiden keinoja harjoitteluun ja
esiintymiseen valmistautumiseen. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Ranki, Lauri (2023): Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta.
Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.
Sahimaa, Eevi (2023): Yksi opettaja, kaksi maailmaa – laadullinen tutkimus klassisen ja
pop/jazz-laulun opetuksesta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Sakkara, Rony (2023): Suuren sodan äänet: Ensimmäisen maailmansodan länsirintama 2000-
luvun metallimusiikissa. Tampereen yliopisto, historia.
Salmela, Leo (2023): ”Jos keho voi hyvin, niin kyllähän se soitinkin soi paremmin” :
lyömäsoitinpedagogien ajatuksia ergonomiasta ja sen opettamisesta. Taideyliopiston
Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Sandvik, Lina (2023): Musiklärares upplevelser av elevers könsrelaterade skillnader i
grundskolan. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Seppänen, Roni (2023): Heavy rock ja eksotismi : Orientalismin musiikilliset ilmentymät
1970-luvun raskaassa rockissa. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.
Sihvo, Nuppu (2023): ”Jos sä tykkäät siitä biisistä nii sit siit tulee paljon parempi fiilis”:
kahdeksasluokkalaisten oppilaiden näkemyksiä oppijakeskeisen pedagogiikan mukaisesta
musiikinopetuksesta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Siltavuori, Sari (2023): ”Olen surrealistinen flamenco-modulaari wannabehuilisti myös
arkielämässä” : musiikin, identiteetin ja toimijuuden kietoutuneisuus elämäkerrallisessa
puheessa. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Still, Taru (2023): Laulava näyttelijä – näyttelijä, joka laulaa? Narratiivinen tutkimus
näyttelijöiden laulajaidentiteettien rakentumisesta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia,
musiikkikasvatus.
Suonio, Jaakko (2023): ”Paras tapa tutustua toisiin – ihan tyyppeinä, mutta myös soittajina”:
Rytmimusiikin jamitilanteissa tarvittavat valmiudet sekä niiden vahvistaminen taiteen
perusopetuksessa ja toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Taideyliopiston Sibelius-
Akatemia, musiikkikasvatus.
Sutinen, Saana (2023): Introductory music of the Skywalker Saga characters : gender and
character type in Music Information Retrieval analysis. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Tenhu, Viola (2023): ”Ope me stalkataan sua Instassa” : musiikinopettajan identiteetit koulu-
ja sosiaalisen median ympäristöissä. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.
Teppola, Santeri (2023): Alakoululaisten musiikin kuuntelutottumukset : laadullinen
haastattelututkimus Jätkäsaaren peruskoulussa. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.
Tikkanen, Aino (2023): Terve ääni ja kehollisuus laulunopetuksessa. Taideyliopiston Sibelius-
Akatemia, musiikkikasvatus.
Turjanmaa, Ville (2023): Biologisesti mahdollinen hermoverkkomalli musiikintutkimuksessa.
Helsingin yliopisto, musiikkitiede.
Vahtera, Jasmin (2023): The words as magic as the music : Rock journalist Lillian Roxon’s
discourses of rock music and rock music culture. Turun yliopisto, musiikkitiede.
Vesimäki, Katri (2023): Alexandra Edelfelt (1833-1901) lied-säveltäjänä : Musiikkifilologinen
ja naishistoriallinen tutkimus Sibelius-museossa säilytettävästä laulukokoelman
käsikirjoituksesta. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.
Vihanto, Joonas (2023): Metadatan voima : Musiikin suoratoistopalveluista löytyvien
äänitteiden metadataongelmat ja niiden seuraukset. Tampereen yliopisto,
informaatiotutkimus.
Viherkoski, Essi (2023): Pohjoisuus osana artistiutta : Borealismi Myrkurin Folkesange-
albumilla. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.
Viitala, Ilona (2023): ”Kyllä tässä on menty niin sanotusti p**** edellä puuhun” :
Luokanopettajien kokemuksia musiikinopettajuudesta. Tampereen yliopisto, kasvatustiede.
Vänskä, Sara (2023): Taustamusiikki keskittymisen, työrauhan ja viihtyvyyden tukena
alakoulussa : Laadullinen tutkimus 1. ja 6. luokan oppitunneilla. Helsingin yliopisto,
musiikkitiede.
Wikström, Matilda (2023): Att vara sträng på ett mjukt sätt: kvalitativ intervjustudie med
musiklärare om lärarrollen och arbetsro i musikundervisningen i åk 1–6. Taideyliopiston
Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.
Väitöskirjat
Aura, Maarit (2023): Imposto, pääresonanssi, laulajan ilme : Laulupedagogisten käsitteiden
fysiologiset ja akustiset selitykset. Tampereen yliopisto, vokologia.
Danso, Andrew (2023): The use of technology in music-based interventions for health and
education. Jyväskylän yliopisto, musiikkiterapia.
Duman, Deniz (2023): What makes us groove? Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Iivari, Ville (2023): Violin improvisation in Afro-Cuban religious ceremonies. Turun yliopisto,
musiikkitiede.
Jaatinen, Jussi (2023): Stretched tuning: Psychoacoustic, musical, and neurophysiological
analyses of the octave enlargement phenomenon. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.
Jääskeläinen, Tuula (2023): Music students’ experiences of workload, stress, and coping in
higher education. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, MuTri-tohtorikoulu.
Mendoza Garay, Juan Ignacio (2023): Mimetic relationships between bodily movement and
musical structure theory, measurement, and application. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.
Niemelä, Marko (2023): Huumaava äänten pauhu : Rovaniemen markkinoiden äänimaisema
1881–1930. Lapin yliopisto, kulttuurihistoria.
Nurmi, Mikko (2023): Temporal constraints and creativity in bass lines of eminent jazz
musicians. Jyväskylän yliopisto.
Salokivi, Maija (2023): Developing a music therapy assessment tool to evaluate emotional
skills in early adolescence. Jyväskylän yliopisto, musiikkiterapia.
Stolp, Eveliina (2023): Student agency in whole-class playing in music education. Jyväskylän
yliopisto, musiikkikasvatus.
Tuomi, Kirsi (2023): Potentials of music therapy with children and families. Jyväskylän
yliopisto, musiikkiterapia.
Valtasaari, Pauliina (2023): Orkesterimuusikoiden työnohjaus : luova potentiaali
yhteisöllisyyden rakentamisen ja yksilöllisyyden kunnioittamisen risteyskohdassa.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu.
Virtanen, Katariina (2023): ”Tää on ollut ihan paras mupevuosi mitä mulla on koskaan ollut.
Hauskoin.” toimintatutkimus 11–15-vuotiaiden oppilaiden tablet-laitteiden
yhteistoiminnallisesta käytöstä musiikin hahmotusaineiden opetuksessa. Jyväskylän
yliopisto, musiikkikasvatus.
Taiteellisen maisterintutkinnon tutkielmaosuudet
Beerten Sapion, Oscar (2023): Musical Vocabularies : creating a framework for meaningful
intercultural musical dialogue. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Glomas.
Calderon Morales, Esther (2023): Exploring Interconnectedness: A multidisciplinary project
composition of immersion, interaction and voice. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia,
musiikkiteknologia.
Chieusse, Emil (2023): Film Score Conceptualisation: Defining Musical Identity in Short Film
Projects. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkiteknologia.
Katopodis, Vasileios (2023): Music ecology, music sociology, music locality – The case of
Epirus. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Glomas.
Kokeguchi, Seiji (2023): Japanese Sonic Garden : Translating the experience of Japanese
gardens through the realisation of sound installation. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia,
musiikkiteknologia.
Matos Lopes, João Luís (2023): Porto Helsinki Sound Promenade Project – A way for
musicalization of soundscapes. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Glomas.
Neuvonen, Mikko Heikinpoika (2023): Embodied Rhythm: The art and influence of live
musicianship in Ecstatic Dance. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Glomas.
Peković, Bojana (2023): Navigating the change: a creative work on a novel gusle repertoire.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Glomas.
Saarenkylä, Viivi Maria (2023): Cultural intelligence in intercultural collaborative music-
making: Self-reflecting on interpersonal abilities as a mediator for creative collaborations in
Colombia. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Glomas.
Taiteellisen tohtorintutkinnon tutkielmaosuudet
Holmström, Emil (2023): Katsaus Ferruccio Busonin Klavierübungiin : ”Bach on pianonsoiton
perusta, Liszt sen huippu. Ne tekevät sinulle Beethovenin mahdolliseksi.” Taideyliopiston
Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu.
Koski, Tuure (2023): Basson murtorytmi kolmessa 1960-luvun jazzyhtyeessä : tarkastelun
kohteena basistit Scott LaFaro, Jimmy Garrison ja Ron Carter. Taideyliopiston Sibelius-
Akatemia, MuTri-tohtorikoulu.
Lajunen, Emilia (2023): Kylällinen riivattuja pelimanneja : arkistotallenteet ja samanaikainen
tanssiminen ja soittaminen muusikon ilmaisun laajentajina. Taideyliopiston Sibelius-
Akatemia, MuTri-tohtorikoulu.
Livorsi, Paola (2023): Human voice and instrumental voice : an investigation of voicelikeness.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, MuTri-tohtorikoulu.
Molinos, Angel (2023): IN-AUDITO : an overview on finnish bass clarinet music through a
performer’s analysis of five personal commissions. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia,
DocMus-tohtorikoulu.
Pulkkis, Uljas (2023): Score-Tool : target audibility testing in orchestration. Taideyliopiston
Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu.
Rintamäki, Sirkku (2023): Villivirrestä Virsileikkiin: virren luomisesta luovaan virteen.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu.
Talvitie, Riikka (2023): Muuttuva säveltäjä: kohti dialogisia käytäntöjä. Taideyliopiston
Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu.
Wong, Deborah (2023): From werktreue to prototyping : reimagining the act of practicing in
the Western Art Music tradition. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu.