Musiikkia käsittelevät yliopistolliset opinnäytetyöt 2024

Hyvät musiikintutkijat,

seura toivottaa kaikille hyvää kevättä paketoimalla tiedoksenne viime vuoden hedelmät eli musiikkiin liittyvät opinnäytetyöt suomalaisista yliopistoista.

Joitain töitä lienee vääjäämättä jäänyt huomiotta, koska musiikkiin liittyvää tutkimusta tehdään niin moniaalla. Lisäykset ovatkin tervetulleita: jos huomaat oman, ohjattavasi tai vaikkapa opiskelutoverisi työn puuttuvan oheisesta listasta, ota yhteyttä osoitteeseen mts.toimisto@gmail.com.

Maisterintutkielmat

Aamurusko, Ville (2024): ”Tarpeesta kirjoittaa musiikkia, joka hengittää hitain, laajoin, isoin kaarroksin, maan ja meren rytmissä”: Einojuhani Rautavaaran 3. sinfonian (1962) reseptiohistoriallinen tutkimus. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.

Ahtiainen, Janne (2024): Sanattoman sanallistaminen: Spiritualiteetin ulottuvuudet
musiikillisessa improvisaatiossa. Helsingin yliopisto, käytännöllinen teologia.

Ahtiainen, Jussi (2024): Murheellisten laulujen maa? Melankolia vuoden 2023 kuunnelluimpien kotimaisten popkappaleiden lyriikoissa. Helsingin yliopisto, kirjallisuudentutkimus. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Ahvonen, Henri (2024): Effective environmental communication to increase the pro-environmental behaviour of stakeholders in the cultural sector: case: Lahti Symphony Orchestra. LUT-yliopisto, ympäristötekniikka.

Alakiuttu, Janne (2024): ”Opettaja ei tykännyt kitarasta. Ainakaan mun soittamana. Jotain helvetin nokkahuilua yritti aina tunkea.”: punk-muusikoiden kokemuksia soittamaan oppimisesta sekä punk-kulttuurista. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus.

Alamikkelä, Niklas (2024): Varhaiskasvatuksen opettajien taidepedagogisen osaamisen kehittäminen tuutoroinnin avulla: säveltämiskasvatusta ja musiikkikasvatusteknologiaa päiväkodeissa. Oulun yliopisto, kasvatustiede.

Baloch, Marvi (2024): Construction of Baloch Ethnic Identity in Music on Social Media Platform YouTube. Jyväskylän yliopisto, Language, Globalization and Intercultural Communication.

Bovellan-Järvinen, Minna & Sormunen, Tiina (2024): Suomen ortodoksisen kirkon ensimmäiset naiskanttorit. Kokemukset koulutuksesta ja työelämään sijoittumisesta 1970-1980-luvuilla. Itä-Suomen yliopisto, kirkkomusiikki. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Castañeda Lozano, Nicolás (2024): Beyond Tradition – An Intercultural Music Notation Proposal. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Global Music.

Enqvist, Joel (2024): Klassläraren som också undervisar i musik: en studie om klasslärarnas musikaliska kompetens i grundskolans lägre årskurser. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Erkkilä, Essi (2024): Häämekkoja ja homoerotiikkaa: Mieskuva Lil Nas X:n tuotannossa. Vaasan yliopisto, viestintä.

Eskola, Matias (2024): Kemian opetuksen eheyttäminen musiikin avulla: Kyselytutkimus opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksistä ja kokemuksista musiikin hyödyntämisestä kemian opetuksessa. Helsingin yliopisto, matematiikan, fysiikan ja kemian opettajan maisteriohjelma.

Foster, Oona (2024): ”To Have Money and Nuff Gyal”: Negotiating Masculinities among Jamaican Male Dancehall Dancer. Helsingin yliopisto, sukupuolentutkimus.

Fuentes, Laura Maria (2024): TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok. Jyväskylän yliopisto, viestinnän johtaminen. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Grof, Eerika (2024): Musiikkikasvatuksen mahdollisuudet osana kiusaamisen ehkäisyä. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Haapala, Minna (2024): Herman Rechbergerin (1947–2022) Prometheus’ Dream: Urkuteoksen hermeneuttinen analyysi. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.

Haatainen, Elina (2024): Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.

Hainari, Markku (2024): Eloelektroniikka puhallinsoitinimprovisaatiossa: Tarkastelussa Esa Pietilän albumi Times and Spaces (2016). Helsingin yliopisto, musiikkitiede.

Hakkarainen, Mikael (2024): Using self-recording as a tool for songwriting and production in Pop Music. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkiteknologia.

Halme, Eveliina (2024): Muusikoksi opiskelevien pop/jazz-laulajien kokemuksia äänenkäytön haasteista. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus. [luettavissa vain OuluREPO-työasemilla]

Hannonen, Helmi (2024): Laulun ryhmäopetus: laadullinen tutkimus kolmen laulunopettajan pedagogisista keinoista ja turvallisen oppimisympäristön tukemisesta laulun ryhmäopetuksessa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Harling, Charlotta (2024): Gubben i lådan – en intersektionell studie om maskulinitet i svensk rap. Åbo Akademi, organisation och ledning.

Hartikainen, Sella & Jukkala, Kerttu (2024): ”Gudarna på Västerbron” en studie om lokal identitet i den svenska hiphopgruppen Hov1s texter. Jyväskylän yliopisto, ruotsin kieli.

Havukainen, Anniina (2024): Pieniä häitä ja lähiöunelmia: Suomirapin kulttuuriympäristöt. Jyväskylän yliopisto, nykykulttuurin tutkimus.

He, Josef (2024): Topiikka videopelimusiikissa: Bardi-topos Genshin Impact -pelin musiikissa kerronnallisena lähtökohtana. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, sävellys ja musiikinteoria.

Heikinheimo, Ulriikka (2024): Liikun, siis olen: laadullinen tutkimus musiikkiliikunnan
opettamisesta Sibelius-Akatemiassa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Heikinmäki, Maija & Läspä, Venla (2024): Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria. Jyväskylän yliopisto, kasvatustiede.

Heikkilä, Enja & Salmirinne, Santeri (2024): Does horror game music make you anxious? Exploring horror music’s effect on players: a mixed methods study. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.

Helenius, Alisa (2024): ”BTS Is an Experience, Sensory and Imagined”: Theorizing as a Playful Knowledge Practice of BTS’ Fandom, ARMY. Turun yliopisto, mediatutkimus.

Hietala, Severi (2024): Rytmisen käsittelyn pedagogiset mahdollisuudet: Laadullinen haastattelututkimus grooven ja svengin opettamisesta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Hirvonen, Taina (2024): Musiikki hoitotyön ja kuntoutuksen välineenä. Itä-Suomen yliopisto, hoitotiede.

Honkanen-Punkari, Kirsi (2024): ”Menikin yhtäkkiä tunteisiin – taas yllätti” tapauskertomus musiikin merkityksestä erään asiakkaan terapiaprosessissa. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.

Hämäläinen, Matias (2024): Syväjohtaminen ja musiikkikasvatus : palaute ja arviointi osana oppimisprosessia. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.

Hänninen, Heini (2024): Ääni ratkaisee vai ratkaiseeko?: Äänibrändäyksen vaikutus brändien tunnettuudessa ja muistettavuudessa. Vaasan yliopisto, markkinointi.

Ilomäki, Julia (2024): Positiivinen musiikkikasvatus: laadullinen tapaustutkimus positiivisen pedagogiikan keinoista musiikkikasvatuksessa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Imponen, Aila (2024): Sotilaan muistokirja sodassa: Laulut, piirrokset, huumori ja runot sotakokemuksen kuvaajina. Helsingin yliopisto, historia. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Itkonen, Miia (2024): Musiikinopetus kotikoulussa: vanhempien ja oppilaiden näkökulma. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus.

Jakkila, Henna (2024): Käsityksiä musiikkikäsitteiden oppimisesta improvisoiden ja säveltäen. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus. [luettavissa vain OuluREPO-työasemilla]

Jarva, Minna (2024): Sidosryhmien kriisikokemukset osana bränditarinaa: Instagram festivaaliorganisaatioiden retorisena areenana. Vaasan yliopisto, viestintä.

Jokela, Taneli (2024): Katsaus rumpujensoiton kehollisuuteen: liiketutkimuksia soittoteknisten taitojen tueksi. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.

Julin, Santeri (2024): Musiikki tehohoitopotilaan deliriumin ehkäisyssä ja hoidossa. Tampereen yliopisto, lääketiede.

Kanniala, Mikko (2024): Diskurssianalyysi Gösta Sundqvistin julkisuuskuvasta. Turun yliopisto, musiikkitiede.

Kaukoranta, Sini (2024): ”Mä voin soittaa ukulelea ja silti olla, mikä mä oon”: Lukio-opiskelijoiden näkökulmia musiikillisen toiminnan sukupuolittumiseen. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Keltto, Inka-Erika (2024): Lukiolaisen musiikillinen omaelämäkerta: Identiteetin ja musiikin merkitysten tarkastelu elämän tärkeiden kappaleiden avulla. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus.

Kesäniemi, Perttu (2024): Saamelaista ekoräppiä: Ympäristökriittiset teemat Áilu Vallen Viidon sieiddit -levyllä. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.

Keto, Hanna-Kaisa (2024): Äänimaiseman vaikuttavat tekijät: Havaintoja luontodokumentti Blue Planet 2 Coral Reefs -jakson affektiivisuudesta. Turun yliopisto, kulttuuriperinnön tutkimus.

Keto-Tokoi, Sofia (2024): Taiteidenvälinen pedagogiikka ekososiaalisen sivistyksen edistäjänä: Kolmen yliopistossa toimivan opettajan kokemuksia. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Kivinen, Liisa (2024): Dialoginen vuorovaikutus soiton yksilöopetuksessa musiikin korkeakouluopinnoissa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Koivistoinen, Aleksi (2024): ”Servants of the Scourge”: Suomalaisnuoret navigoimassa death metal –maailmassa. Helsingin yliopisto, sosiaali- ja kulttuuriantropologia.

Kopperi, Roope (2024): Genrerajattomuus musiikin hahmotustaitojen opetuksessa: Laadullinen tapaustutkimus oppilaslähtöisistä ohjelmistovalinnoista. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Korhonen, Annika (2024): It’s an Old Song But We’ll Sing it Anyway: Antiikin manalamyyttien uudelleenkirjoitus ja kapitalismikritiikki Anaïs Mitchellin Hadestown-musikaalissa. Tampereen yliopisto, kirjallisuustiede.

Korteala, Pia (2024): Kun musiikkiopistosta jää hyvät muistot: Haastattelututkimus
musiikkiopistossa opiskelleiden kokemuksista ja musiikkisuhteesta. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.

Koskimies, Antti (2024): Inhimillinen ääni. Pehmeät taidot ja tietokonepohjainen työnkulku teatteriäänisuunnittelussa. Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, uuden median äänisuunnittelu.

Koskinen, Kara (2024): The Role of Classical Music as an Instrument of National Identity Actualization in the Russian Federation; The Case of Concert Programming in the Saint Petersburg State Philharmonic. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, taidehallinto.

Kotala, Jutta (2024): Luovan ideointiympäristön rakentaminen musiikin avulla: musiikin rooli palvelumuotoilun työpajoissa. Lapin yliopisto, palvelumuotoilu.

Krell, Liina (2024): Perhesuhteiden merkitys musiikillisen minuuden ja erityisorientaation kehittymisessä – musiikin korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia muusikkoperheissä kasvamisesta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Kuivisto, Annukka (2024): Kimmeltäviä palasia: Autoetnografinen tutkimus laulajan ja säveltäjän vuorovaikutuksesta Marko Aution laulusarjan sävellysprosessissa. Turun yliopisto, musiikkitiede.

Kukkonen, Roosa (2024): ”Mää oon fani. Se on vaan joskus vaikee selittää”: alakoululaisten käsityksiä faniudesta. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus. [luettavissa vain OuluREPO-työasemilla]

Kurikka-aho, Heidi (2024): ”Se on itsestäki aika paljon kiinni”: Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä musiikin opettamisesta. Lapin yliopisto, kasvatustiede.

Kuusisto, Aino Henriikka (2024): Monimenetelmäinen vakautumisryhmä miesvankien kohderyhmässä – ”SÄRÖ Vol 2”. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.

Laaksonen, Juulia (2024): Äänimaisemat tunteiden tulkkeina: Fenomenologinen tutkimus äänimaisemasäveltämisestä neljäsluokkalaisten kokemana. Turun yliopisto, kasvatustiede.

Latukka, Hilla (2024): Helvetin tulisia tunteita – Black Sabbath & Dio 1960–2010: tunteet ja usko metallimusiikissa. Tampereen yliopisto, historia.

Lehtola, Jenna (2024): Musiikkikappaleiden nimien affektiivisuus. Turun yliopisto, kieliasiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, suomen kieli.

Lehtonen, Suvi (2024): Jazziskelmän valovoimaiset naissolistit – Scandia-Musiikki Oy:n naispuolisten jazziskelmälaulajien markkinointi ajan musiikkilehdissä vuosina 1956–1963. Tampereen yliopisto, historia.

Lepistö, Eemil (2024): Helsingin äänet nostalgian aktivoijana. Vaasan yliopisto, markkinointi.

Lindén, Otto (2024): ”Det får ju inte bli konsert” – Om gudstjänstdeltagares upplevelser av körmusik i gudstjänsten. Åbo Akademi, praktisk teologi.

Lindstedt, Sara (2024): Music activities in the home environment to support bonding between parents and children. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.

Lumpo, Linda & Kilponen, Jemina (2024): Luokanopettajien kokemuksia motivoitumattomien oppilaiden kohtaamisesta musiikin ja käsityön tunneilla alkukasvatuksessa. Itä-Suomen yliopisto, kasvatustiede. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Luomala, Nea & Seppälä, Teemu (2024): Musiikin arvioinnin haasteet yläkoulun musiikinopettajien näkökulmasta: yksilöllisyyden ja yhdenvertaisuuden näkökulma. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus.

Luoti, Sanna (2024): Elämän ääniä: kirjastotyöntekijöiden kokemuksia työskentelystä kirjaston äänimaisemassa. Tampereen yliopisto, informaatiotutkimus.

Lyra, Aino (2024): Hiljenevän kylän äänet: Pohjoissuomalaisen maaseudun äänimaiseman tarkastelua 2020-luvulla. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.

Lyytikäinen, Suvi (2024): Ideologinen rakenne musiikkijournalismissa: Sukupuolten esitys Ylex verkkoteksteissä. Vaasan yliopisto, viestintä.

Läspä, Janika (2024): Viulunsoitonopettajien käsityksiä kansanmusiikin hyödyntämisestä instrumenttiopetuksessa ja sen vaikutuksista viulunsoittoon. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus. [luettavissa vain OuluREPO-työasemilla]

Maijala, Iida (2024): Britney Spears: The Perfect Contradiction: A Discourse Analytical Study. Helsingin yliopisto, englannin kieli ja kirjallisuus. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Malkakorpi, Sara (2024): Language and Group Identity in J-pop Idol Subreddits: Community-specific Language and Community Building in AKB48 and Sakamichi Series Fandoms. Helsingin yliopisto, englannin kieli ja kirjallisuus.

Murhu, Mikko (2024): Generating Complementary Instrument Tracks with a Transformer Model. Aalto-yliopiston Perustieteiden korkeakoulu, Systems and Operations Research.

Murto, Maria (2024): Äänet ja musiikki tunteiden aiheuttajana digitaalisissa matkailumarkkinointimateriaaleissa – kokeellinen tutkimus. Itä-Suomen yliopisto, matkailumarkkinointi ja johtaminen.

Mustonen, Maria (2024): Laulamisen merkitys nuorten elämässä: kahdeksasluokkalaisten kokemuksia laulamisesta eri ympäristöissä. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.

Mutanen, Arto (2024): Musiikin tiedollisesta arvosta. Helsingin yliopisto, estetiikka. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Muyonjo, Jessy (2024): Ugandan indigenous musical instruments in augmented reality. Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Art and Media.

Mäenranta, Emilia (2024): ”Toki siellä on sitten niitä taitavia poikiakin, mutta tytöt jotenkin rokkaa”: Fenomenografinen tutkimus peruskoulun ja lukion opettajien käsityksistä eri sukupuolten välisistä eroista ja niiden huomioimisesta musiikin opetuksessa. Lapin yliopisto, kasvatustiede.

Mäkelä, Matilda (2024): En kvalitativ studie av hurdana brandingstrategier artister inom populärmusik i Finland använder för att bygga sitt personliga varumärke. Åbo Akademi, internationell företagsverksamhet.

Mäkinen, Aino (2024): Musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä musiikkikasvatuksesta osana tunnetaitojen oppimista. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus. [luettavissa vain OuluREPO-työasemilla]

Mäkipää, Riikka (2024): Rumpujen soiton harrastamisen mahdollisuudet nuoren sosiaalisessa kehityksessä. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus.

Nousiainen, Anni (2024): ”Mielestäni musiikki voi olla vainajan näköistä, omaisille lohduttavaa ja tilaisuutta kunnioittavaa.”: Kanttorien näkemyksiä hautajaismusiikista ja sen valinnasta Mikkelin hiippakunnassa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, kirkkomusiikki ja urut.

Nuutinen, Elli (2024): ”Sehän on ihan power tool!”: laadullinen tapaustutkimus Vocal Paintingista musiikkikasvattajan työvälineenä. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Nykänen, Heta (2024): Laulunopettajien työlleen antamia merkityksiä yhteiskunnan ja oppilaan näkökulmasta: aikuisten yksityiset laulutunnit kulttuurista hyvinvointia edistämässä. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Nykänen, Pinja (2024): Musiikinopettajien kokemuksia musiikillisesti harrastuneista oppilaista. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.

Nylund, Sofie (2024): Musikaliska uttryck: Lärarens roll och reflektioner kring musikstunder med barn i behov av stöd. Åbo Akademi, specialpedagogik. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Ojala, Jyri (2024): Nordic Tone – pohjoisen jazzin jäljillä: Tuotteistettu pohjoismainen jazzmusiikki artikulaatioteoreettisesti tarkasteltuna. Itä-Suomen yliopisto, kulttuurintutkimus. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Ojala, Katariina (2024): Luontoäänet vai lempimusiikki: Kumpi vähentää stressiä paremmin? Tampereen yliopisto, psykologia.

Onali, Lauri (2024): Parempi maailma tai pakoon maailmaa. Suomiprogen sanomaa vuosina 1970–1974. Tampereen yliopisto, historia.

Oyewole, Ayobami (2024): Music Reconstruction from Human Neural Activity using a Dual-Dual Generative Adversarial Network. Itä-Suomen yliopisto, tietojenkäsittelytiede.

Pajunen, Kaisa (2024): Mitä kuuluu kaupunkipuistoissa? Äänimaisemakokemuksia Tampereen kaupungin viheralueilla. Tampereen yliopisto, ympäristöpolitiikka ja aluetiede.

Palomäki, Leena (2024): Autenttisuus dodien EP:llä Human. Turun yliopisto, musiikkitiede. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Partanen, Hannele (2024): Primary Prevention of Physical Diseases through Music-Based Health Communication Towards Wider Utilization of Music – An Integrative Review. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.

Peltomäki, Jesse (2024): Elämäkertatutkimus professori Géza Szilvaysta: Inspiroivan opettajan matkassa. Turun yliopisto, kasvatustiede.

Pirhonen, Marius (2024): ”Oppilas rupeaa katsomaan omia käsiään silleen, että teinkö minä tän”: sähkökitarapedagogien näkökulmia luovan ilmaisun opettamiseen ammattiin tähtäävissä koulutuksissa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Piri, Minna (2024): Sanoittaja Kerttu Mustonen suomalaisen iskelmämusiikin tekijänä aikalaisaineistojen valossa 1930-luvulta 1950-luvulle. Turun yliopisto, musiikkitiede. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Pitkälä, Laura (2024): Festivaaliekosysteemin kuormittavuus ympäristölle: Katsaus 2010–2020-lukujen taitteen suomalaiseen mediakeskusteluun. Turun yliopisto, musiikkitiede.

Pitkänen Joanna (2024): Opetuslaulujen käyttö opetuksessa – viidennen luokan oppilaiden kokemuksia opetuslauluista. Oulun yliopisto, kasvatustiede.

Pons, Elina (2024): Soi! Etnografinen tutkielma ihmisten ja esineiden vääräpaikkaisuudesta. Itä-Suomen yliopisto, sosiologia.

Punkari, Roosa (2024): ”Musta joissain tilanteissa vois heittää palloa kuorolle päin”: Kuoroyhteisön vuorovaikutuskäytänteiden rakentuminen kuoronjohtajan ja kuorolaisten välillä. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Rahman, Tanjina Mehnaz (2024): Enhancement of AI music recommendation system to promote diversity and mitigate the cold start problem through hybrid model of social ACT-R and Gru4Rec with collaborative filtering. LUT-yliopisto, computer science.

Raippalinna, Ossi (2024): Rhythmic Diversity and Creativity in Music Composition: An Artistic Research Perspective on Embodied Pedagogical Approaches in Percussion. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Global Music.

Rankila, Anu (2024): ”Se mikä meissä soi” pitkäaikaisen musiikin harrastamisen kokemuspolkuja. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.

Rantala, Taneli (2024): Asenne yhdistää – ja jääkiekkomusiikki: Tapaustutkimus Radio Rockin ja HIFK:n yhteistyöottelun musiikista vuonna 2024. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.

Ranta-Ojala, Reetta (2024): ”Se on semmosta kaaosta. Toisinaan hallitumpaa, toisinaan ei yhtään hallittua”: narratiivinen tutkimus musiikinopettajien alanvaihtoon vaikuttaneista tekijöistä. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus.

Rautiainen, Salli (2024): Tonaaliset ja ei-tonaaliset elementit varhaisessa 1900-luvun musiikissa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, sävellys ja musiikinteoria.

Risku, Hannu (2024): ”Tää on mahdollista, tää on arvokasta!” Improvisaatioteatterin pedagogiset käytänteet yläkoulun musiikinopettajain työkaluksi. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Saarinen Ville-Pekka (2024): Taustamusiikin vaikutus keskittymisen tunteen kokemukseen luokanopettajaopiskelijoilla opiskelun aikana. Oulun yliopisto, kasvatustiede.

Saira, Mikko (2024): Kanssaihmisten hyväksi: Turun Soitannollisen Seuran hyväntekeväisyyskonsertit porvarillisen julkisuuden rakentajana 1790–1808. Turun yliopisto, Suomen historia.

Salmela, Iitu (2024): Luokanopettajien kokemuksia kompetenssistaan opettaa musiikkia esi- ja alkuopetuksessa. Oulun yliopisto, kasvatustiede.

Salmi, Alina (2024): ”Kyllä ne kuorolaiset vähän salaa odottavatkin pientä kevennystä”: Laadullinen tutkimus vuorovaikutusharjoitteista kuorossa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Salonen, Eveliina (2024): Musiikkilähtöiset menetelmät työhyvinvoinnin tukena – systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.

Sandström, Wilma (2024): Kieltenopettajien käsityksiä musiikin käytöstä vieraan kielen opetuksessa. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus.

Seppälä, Mari & Oikarinen, Ilona (2024): Musiikinopettajien käsityksiä katsomusten vaikutuksista omaan työhönsä. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus ja varhaiskasvatus.

Similä, Joanna (2024): Ironia 2010-luvun internet-pohjaisissa mikrogenreissä: Tapaustutkimuksena hyperpop ja vaporwave. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.

Simojoki, Vilma & Maunumaa, Samppa-Jaakoppi (2024): Videopelit oppimisen välineenä: tapaustutkimus musiikinteorian opiskelusta Minecraftin avulla. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus.

Sipilä, Miko (2024): Kokeellisuuden ja markkinoiden välissä: Tutkimus suomalaisen kaupallisen syntetisaattorivalmistuksen kentästä. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.

Skogberg, Henni (2024): Kaupunkirannalle huuhtoutuvan meren rytmejä: Esteettinen sitoutuminen näkökulmana rytmianalyysiin. Helsingin yliopisto, estetiikka.

Stenvall, Jarmo (2024): Introversio soitonopettajan ja muusikon näkökulmasta. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.

Söderholm, Fredrik (2024): Erik Bergmans mogna stil och det exotiska inom modernismen. Åbo Akademi, musikvetenskap.

Takanen, Lassi (2024): Näin sävel soi askelten – soittajan kehittyminen musiikkioppilaitoksen puhallinorkestereissa. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.

Tallila, Annika & Priuska, Tiia (2024): Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden käsityksiä musiikin merkityksestä ja sen käyttöön tarvittavista valmiuksista varhaiskasvatuksessa. Oulun yliopisto, musiikkikasvatus ja varhaiskasvatus.

Tiainen, Petri (2024): ”Mä yritän tehdä siitä jollain tasolla kaunista”: musiikillinen toimijuus kolmen teatteriopiskelijan näkökulmasta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Tiheäsalo, Topias (2024): Valmistelemattomuuden, hetkellisyyden ja vapauden mahdollisuuksia ja mahdottomuuksia: Vapaan improvisaation utopistinen henki. Turun yliopisto, musiikkitiede.

Tikka, Iina (2024): Sihisevä johdinauto ja kirskuva bussi: tamperelaisten aistikokemuksia joukkoliikenteestä 1970-luvulla. Tampereen yliopisto, historia.

Toivonen, Anna (2024): Maailman onnellisin kansa – näkeehän sen naamoistansa: Ironia ja intertekstuaalisuus Maustetyttöjen Maailman onnellisin kansa albumin sanoituksissa. Tampereen yliopisto, kirjallisuustiede.

Torvinen, Niina (2024): BIS/BAS sensitivity, musical expertise, and task-induced frontal alpha power. Helsingin yliopisto, kognitiotiede. [luettavissa vain kampuskirjastoissa]

Turunen, Hanna (2024): ”Hävettää jos kokee olevansa huonompi kuin muut” : freelancemuusikoiden kokemuksia häpeästä ammatissaan. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.

Virta, Sanni (2024): “Asenne on kaikista tärkein, kaikki muu järjestyy kyllä sen jälkeen” Vammaisten yhdenvertaisuus taiteen perusopetuksessa musiikkioppilaitoksissa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, taidehallinto.

Väisänen, Krista (2024): Monipuolinen musiikkikasvattajuus – Valmistuneiden musiikkikasvattajien kertomuksia nykypäivän työelämästä. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Záborszky, Mária (2024): Yhteisöllisten keinojen kehittäminen esiintymisjännityksen käsittelemiseksi. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatus.

Zhong, Yunhao (2024): VibrO: Portable vibrotactile product set to experiencing music for people with severe or higher levels of hearing-loss. Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Collaborative and Industrial Design.

Väitöskirjat

Ahonen, Marika (2024): The Storyteller of the Possible: Music and Narrative Ethics of Singer-Songwriter Christina Rosenvinge. Turun yliopisto, kulttuurihistoria.

Huttunen, Kaapo (2024): The Sounds of Nordic Noir. Turun yliopisto, musiikkitiede.

Joons Gylling, Sofia (2024): ”Det var främlingar och dock fränder”: Estlandssvensk identitetsformering med visor som verktyg. Åbo Akademi, musikvetenskap.

Leanderz, Mikaela (2024): Multimodal vibroacoustic music therapy for functional neurological disorder development of a clinical model. Jyväskylän yliopisto, musiikkiterapia.

Qvick, Sanna (2024): Captivating Film Sounds: Sonic Narration and World-making in the Soundtracks of Finnish Fairy Tale Films. Turun yliopisto, musiikkitiede.

Ramstedt, Anna (2024): Classical music, misconduct, and gender: A feminist study on social imaginaries and women musicians’ experiences of gender inequality in Finland. Helsingin yliopisto, musiikkitiede.

Rauhala, Riitta (2024): Ryhmämuotoisessa soitonopetuksessa ja -oppimisessa rakentuva vuorovaikutus ja ryhmän merkitys tapaustutkimus luokanopettajien aikuiskoulutuksen kontekstissa. Jyväskylän yliopisto, musiikkikasvatus.

Talasniemi, Johanna (2024): Aulikki Rautawaaran konserttiura Sibeliuksen laulujen esittäjänä 1927–1957. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu.

Wilson, Johanna (2024): From Trending to Mind- Bending: The functions and effects of music video experiences. Jyväskylän yliopisto, musiikkitiede.

Taiteellisen maisterintutkinnon tutkielmaosuudet

Boswell, Roy (2024): Durational aesthetics: a common expanded field of sculpture and music. Taideyliopiston Kuvataideakatemia, kuvanveisto. 

Ilves, Linda Katarina (2024): Artistic Research in Movement and Music: How Dance Influences My Musicking. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Global Music.

Niinikoski, Priss (2024): Being at; Sonic mediations. Taideyliopiston Kuvataideakatemia, kuvanveisto.

Tammiharju, Eliel (2024): Puuttuva ääni: Tutkielma puutteen luomisesta esittävissä taiteissa. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, äänisuunnittelu.

Vuoristo, Maria Katariina (2024): CATAVENTO – From a field trip to a concert concept: the transformation of artistic identity through musicking and tacit knowledge from a non-native perspective. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Global Music.

Taiteellisen tohtorintutkinnon tutkielmaosuudet

Abrams-Husso, Lucy (2024): The Musical Anthropologist: A study of performance practices in Finnish and American contemporary repertoire for clarinet. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu.

Andean, James (2024): Towards an Acousmatic Narratology. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, MuTri-tohtorikoulu, kehittäjäkoulutus.

De La Puente Vadillo, Naiara (2024): An overview on the artistry of the concert accordion in contemporary chamber music: a performer’s journey through shaping artistic identity. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu.

Pulli-Huomo, Anna (2024): Jumalanpalvelus urkurin silmin, korvin, jaloin, sormin. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu.

Rounakari, Tuomas (2024): Karhun katseella laulan: haltioitunut muusikko ja myyttinen dialogi. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, MuTri-tohtorikoulu.

Siirala, Pia (2024): Kuulokulmia tšuktšien henkilölauluun: säveltämällä kuuleminen taiteellisen tutkimuksen menetelmänä. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, MuTri-tohtorikoulu.